Міністерство аграрної політики та продовольства України отримує безліч запитань від селян, в тому числі і від голів сільських та селищних рад, які стосуються земельних відносин.
Пропонуємо вашій увазі найбільш типові роз’яснення спеціалістів міністерства.
Щодо започаткування продажу землі.
Відповідно до Земельного кодексу України законодавчою умовою для зняття мораторію на купівлю-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення є набрання чинності законів України «Про ринок земель» та «Про державний земельний кадастр».
З метою подальшого вдосконалення земельних відносин та зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення розроблено відповідні закони, розпочато створення інфраструктури ринку земель сільськогосподарського призначення.
Зокрема, законопроект «Про державний земельний кадастр» внесено на розгляд Верховної Ради України, на черзі законопроект «Про ринок земель».
Прийняття зазначених законопроектів дасть можливість запровадити ефективний механізм протидії тіньовому продажу земель сільськогосподарського призначення, створити надійну систему захисту прав усіх суб’єктів на право власності, користування та розпорядження землею, законодавчо врегулювати питання щодо порядку проведення земельних торгів та поліпшити інвестиційний клімат в країні.
Як отримати землю у спадок?
Відповідно до статті 81 Земельного кодексу України право власності на землю громадяни України набувають на підставі прийняття спадщини, тому необхідно оформити спадщину на право на земельну частку (пай) від померлого згідно діючого законодавства.
Для виявлення бажання прийняти у спадщину земельну частку (пай) спадкоємець повинен протягом 6 місяців від дня відкриття спадщини подати заяву про прийняття спадщини до державної нотаріальної контори за місцем відкриття спадщини.
Відповідно до статті 82 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземними громадянами, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню
Що робити з відумерлою спадщиною сільським радам. Чи можна її продавати?
Відповідно до статті 1277 Цивільного кодексу України у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття суд визнає спадщину відумерлою за заявою відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини.
Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини.
Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Територіальна громада, яка стала власником відумерлого майна, зобов’язана задовольнити вимоги кредиторів спадкодавця, що заявлені відповідно до статті 1231 цього Кодексу.
Повноваження щодо розпорядження земельними ділянками врегульовано Земельним кодексом України.
Варто зазначити, що пунктом 15 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель, але не раніше 1 січня 2012 року, не допускається купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб.
Яким чином держава планує регулювати земельні відносини при запровадженні ринку землі?
В умовах розвинених ринкових відносин проектом закону «Про ринок земель» передбачені наступні заходи:
1.Заборона надмірної концентрації земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності однієї особи, що дозволить попередити монополізацію земель як ресурсу людського та економічного розвитку у сільській місцевості. Максимальні площі земель у власності однієї особи дозволятимуть вести ефективне товарне виробництво і не призводитимуть до значного обмеження доступу інших учасників земельних відносин до землі як основного засобу виробництва:
Полісся — 1500 гектарів,
Лісостеп — 1750 гектарів,
Степ, Степ посушливий, Сухий степ — 2100 гектарів (Кіровоградська область),
Карпатська гірська область — 900 гектарів,
Кримська гірська область — 1100 гектарів.
Максимальні площі прийняті відповідно до рекомендації наукових установ Національної академії аграрних наук України щодо оптимальних розмірів господарств.
Практика встановлення граничних розмірів сільськогосподарської земельної власності є загальноприйнятою у країнах Європейського співтовариства.
2. Запровадження переважного права на придбання земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності у разі їх продажу дозволить створити потужний регуляторний інструмент для подолання парцеляції земель як найбільш негативного наслідку проведеної в Україні земельної реформи.
Так, законопроектом передбачено, що переважне право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення мають:
- громадяни України, які мають сільськогосподарську освіту чи займається веденням товарного сільськогосподарського виробництва (власники суміжних земельних ділянок);
- держава в особі державної спеціалізованої установи чи територіальні громади в особі відповідальних органів місцевого самоврядування;
- користувачі земельної ділянки (орендарі).
На сьогодні законопроект пройшов обговорення всіх областях з різними верствами населення.
Лише після обговорення та врахування слушних пропозицій до проекту Закону України «Про ринок земель» його буде внесено на розгляд Верховної Ради України.
Чи повинні володарі будівель оформляти необхідну документаціюна право володіння землею?
Статтею 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, класифікуються як самовільне зайняття земельної ділянки.
Статтею 6 вищезазначеного закону передбачено, що до повноважень спеціального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать, зокрема, вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.
Тобто, власники будівель і споруд, які використовують земельні ділянки, для їх розміщення і обслуго-’ вування, без відповідних правовстановлюючих документів здійснили їх самовільне зайняття.
Відповідно до статті 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення самовільне зайняття земельної ділянки — тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п’ятьдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тому для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки власників будівель і споруд можуть притягувати до адміністративної відповідальності.
«Під ринком земель ми розуміємо сукупність реальних взаємодій між продавцями та покупцями земельних ділянок, часток у праві на них, прав оренди, а також інститутів та організацій, що забезпечують та обмежують свободу таких взаємодій» Карп Полан, книга «Велика трансформація» (1944 р.)